In Nice People Talking spreken we met makers van film en tv. Dit keer spraken we regisseur en scenarist André van Duren onder andere over ‘De Bende van Oss’ en ‘De Helleveeg’, het gevaar en belang van details, de postproductiefase en nieuw werk. “Door corona en de lockdown is de lol die je beleeft aan het zien van je eigen film in een bioscoopzaal verdwenen,” zegt André. Hij hoopt dat gevoel snel weer te ervaren. “Persoonlijk vind ik het veel aangenamer om een film in de bioscoop te zien, je kijkt veel geconcentreerder en doet een biertje na.”
Door corona en de lockdown is de lol die een regisseur beleeft aan het zien van zijn eigen film in een bioscoopzaal verdwenen, volgens André. “De spanning die je normaal gesproken ervaart rond de bioscoopuitbreng van je film is groot. Je vraagt je af: ‘Zijn de financiers tevreden? Wat beslissen de bioscoopeigenaren, in hoeveel kopieën gaan we uit? Wat vinden de recensenten ervan na de persviewing? Hoe verloopt de première, hoe het openingsweekend in de bioscoop? Een lancering op een streamingdienst als Netflix of Amazone gaat veel anoniemer en heeft minder spektakel. Daarbij heeft een filmuitbreng het voordeel dat je je eigen film mag nareizen naar filmfestivals in aantrekkelijke steden. Gelukkig staan we nu op een breekpunt, omdat de bioscopen vanaf 6 juni weer open zijn. Ik ga er vanuit dat de normale bioscooprelease weer terugkomt. Persoonlijk vind ik het ook veel aangenamer om een film in de bioscoop te zien. Je kijkt veel geconcentreerder en doet een biertje na. Ik hoop dat streamingdiensten dan weer een aanvullende rol gaan krijgen in plaats van de hoofdrol.”
Volgens André zijn er in Nederland vier groepen regisseurs te onderscheiden. 1. Regisseurs die aan de Filmacademie hebben gestudeerd, 2. Regisseurs die van de Kunstacademie komen, 3. De Theaterwetenschappers en 4. Een kleine groep die de kunst zichzelf heeft aangeleerd. Zelf behoort hij tot de groep die Theaterwetenschap studeerde. “Dan ben je doctorandus regisseur,” zegt André spottend. “Ik koos specifiek voor de locatie in Utrecht, omdat ik daar de specialisatie in film en tv kon doen. Uiteindelijk ben ik begonnen als wegafzetter en vervolgens regie-assistent geworden. Vanuit daar groeide ik door tot opnameleider en 5 jaar later heb ik mijn eerste eigen regie gedaan.”
“Ik geloof dat het goed voor me is geweest dat ik ook alle andere functies binnen filmmaken heb gedaan,” zegt André. “Wanneer je altijd regisseur bent geweest op de Filmacademie, dan start je direct hoog op de ladder. Dan speelt het spreekwoord: ‘De koning kent zijn eigen vleiers niet’. Echter, door onderaan de hiërarchie te beginnen, heb je een aantal dingen van andere departementen ook zelf ervaren. Toen ik nog vierde assistent was draaiden we een scène in de winter terwijl het voor het verhaal zomer moest zijn. De hele binnenplaats lag vol sneeuw. Als de camera iets naar links gezet zou worden zag je de sneeuw niet. Maar de camera werd recht voor de deur geplaatst en dus hebben de setdresser en ik twee uur sneeuw staan ruimen. Het vroor 10 graden. Nu ik regisseur ben kan ik de camerapositie zelf bepalen. Dat wil niet zeggen dat ik nu de camera niet recht voor de deur zet, maar ik heb ervaren wat zo’n keuze betekent voor een ander.”
Naast (eigen) speelfilms regisseert André ook tv-series en commercials. “Ik heb jarenlang commercials gemaakt, maar die markt is na de crisis van 2008 enorm veranderd. Daardoor ben ik meer in de tv-series beland. Alle vormen hebben hun eigen charme vind ik, maar er zijn zeker verschillen. Wanneer je een commercial maakt zal de opdrachtgever heel tevreden moeten zijn met mijn werk, want zij steken er veel geld in. Bij een serie presteer je vaak binnen een bepaald format, tegenwoordig vaak met meerdere regisseurs. Op deze manier houdt de producent meer grip op de productie en verloopt het proces sneller. Er is een verschil wanneer je zelf een serie initieert of wordt gevraagd om een aantal afleveringen te maken. In dat laatste geval kun je niet je eigen gang gaan, maar moet het in een bepaalde stijl passen en volg je het script. De combinatie met mijn eigen producties, zoals ‘De Helleveeg’ en ‘De bende van Oss’, maakt het extra leuk omdat ik daar zelf 100% grip op heb. Maar regisseren is een vak en bij dat vak hoort ook het leveren van kwaliteit binnen een bepaald format.”
Jan Decleir en Laurien van der Broeck. Still van 'Mariken'
In 2011 ging zijn film ‘De Bende van Oss’ in première. Een historisch misdaaddrama gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Brabantse Oss, waar André vroeger naar de middelbare school ging. “Voor ‘De Bende van Oss’ raakte ik geïnspireerd door de verhalen die mijn vader vertelde over de spannende en opwindende jaren ‘30. Hij ging in die tijd in Oss naar De Ambachtsschool. Ik vond vele aspecten interessant: de machtspolitiek, het Zuiden tegen het Westen, de politie tegen de marechaussee. Het idee om een film te maken over Oss speelde al langer, maar kreeg ik in eerste instantie nog niet van de grond. Nadat ik ‘Kees de jongen’ maakte, ontstond er een enorm gat in mijn filmcarrière door een rechtszaak over de verfilming van ‘Joe Speedboot’ van Tommy Wieringa. Ik werd in die tijd uitgenodigd in de bibliotheek van Oss, waar nieuwe wetenschappelijke boeken onder mijn neus werden geschoven over de bende. Na het lezen vond ik een nieuwe insteek van het verhaal waarbij ik het vrouwelijke personage, gespeeld door Sylvia Hoeks in de film, de hoofdpersoon maakte. Ik kon geen scenarist vinden, omdat de goeie allemaal druk waren. Toen heb ik de stap gemaakt om naast de regie ook het scenario zelf te schrijven. Na de eerste versies is Paul Jan Nelissen, die toen wel tijd had, door mij als co-schrijver bij het project betrokken. Mijn rol als scenarist is dus eigenlijk door toeval ontstaan. Daardoor merkte ik dat ik de teugels als regisseur meer kon laten vieren. Omdat ik het verhaal zelf al geschreven had, vroeg ik mijn crew om zoveel mogelijk input. Wanneer je schrijft ben je in je hoofd namelijk al bezig met de découpage. Een alinea door laten lopen betekent een doorlopend shot, terwijl een witregel een nieuw shot betekent. Als een cameraman dan met verrassende andere ideeën komt, dan maakt dat het alleen maar beter. De vrijheid die ik toen ervaarde was nieuw, want wanneer je een script van een ander verfilmt wil je je daar meer aan houden.”
Met de cast van De Bende van Oss. Met sigaar en North Face jas rechts op de foto: D.O.P. Piotr Kukla
Met Matthias Schoenaerts en Sylvia Hoeks - De Bende van Oss
“Een van de theorieën van Van der Heijden is dat goed schrijverschap zich kenmerkt door het noemen van zeer specifieke details. Een voorbeeld uit ‘De Helleveeg’ is dat Albert Egberts in de jaren ‘70 met zijn tante Tiny naar bed gaat terwijl ze ondertussen een chocolade ei consumeren. Daardoor zitten alle lakens en het matras onder de chocolade na de orale seks. Tante Tiny reageert na het zien van de vlekken geïrriteerd. Tiny: ‘Het dure matras naar God. En we hadden ‘m net met de zomerkant naar boven gelegd’. Fantastische details als je het mij vraagt. Of dat tante Tiny stiekem rookt, maar wanneer haar ouders binnenkomen stopt ze de brandende sigaret snel weg in haar synthetische schort. Waardoor er een gat in brandt. Dat soort specifieke details maken dat de scènes hun eigenheid krijgen. Het zijn belangrijke details en voor een regisseur fijn om te gebruiken.”
Met Hannah Hoekstra - De Helleveeg
Of André wel eens trots is op zijn werk: “Mijn dochter is stewardess bij KLM en ik mocht een keer met haar mee vliegen naar New York. Als IPB-er - dat betekent: Indien Plaats Beschikbaar - mocht ik in de business class. Toen ik na een goede maaltijd besloot een blik te werpen op het Nederlandse filmaanbod, zag ik dat de eerste 2 van de 10 films van mij waren: ‘De Helleveeg’ en ‘De Bende van Oss’. Met voor die laatste de waarschuwing: bad language. Misschien kinderachtig, maar toen ervaarde ik toch een moment van trots, op de films dan hè.”
“Daarnaast zijn er ook eigen filmplannen,” zegt André. “Als er één ding is wat ik heb geleerd, is dat het heel gevaarlijk is om specifiek te vertellen wat je plannen zijn. Dan gaan ze vaak niet door. Wat ik wel kan zeggen is dat er nu twee films in het stadium raken dat de scripts zijn goedgekeurd. Als alles goed gaat, hoop ik dat we die volgend jaar kunnen draaien.”
Meer verhalen...
-
Bert Pot
(2484)
De sfeer beïnvloeden door middel van licht Bert Pot begon zijn carrière in de fotografie en maakte daarna de overstap naar film. Inmiddels is hij de man achter de camera van vele films en tv-series, maar...
-
Rachel Stone
(5794)
Kleur is heel persoonlijk In Nice People Talking spreken we met mensen uit het vak over hun creatieve visie en manier van werken. Rachel Stone is colourist en verantwoordelijk voor het grading...
-
Marco Vermaas
(3281)
Geluid: een ‘onzichtbare kunst’ We spraken Marco Vermaas voor Nice People Talking. Als filmliefhebber wist Marco al vrij snel dat hij ook maker van film wilde worden. In 2020 won hij een Gouden Kalf...
-
Pieter Kuijpers
(3178)
Een goed verhaal gaat over leven en dood Pieter Kuijpers is bekend van films als Van God Los, TBS en Doodslag. Hij is regisseur, scriptschrijver maar nu voornamelijk nog producent. We spraken hem...
-
Bas Icke
(3819)
Ik leer nog iedere dag Voor ‘Nice People Talking’ spraken we editor Bas Icke. Met al 20 jaar ervaring in het vak hebben we het onder andere over projecten als Verliefd op Ibiza, De Beentjes van...
-
Matthijs Kieboom
(3514)
'Film geef ik een muzikale identiteit' Matthijs Kieboom is als componist een gevestigde naam in Nederland. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn passie voor muziek en film, waardoor voor hem de...
-
Rogier Kramer
(3356)
Specifieke verhalen vertellen We spraken producent Rogier Kramer voor Nice People Talking. In 2015 studeerde hij af aan de Nederlandse Filmacademie waar hij tegenwoordig zelf gastlessen geeft aan de...
-
Jasper Quispel
(3423)
Een epische F16 serie We spraken editor Jasper Quispel voor ‘Nice People Talking’ over onder andere de unieke F16-serie Hoogvliegers, verschillende disciplines in bewegend beeld, het team achter...
-
André van Duren
(3356)
Gevaar en belang van details In Nice People Talking spreken we met makers van film en tv. Dit keer spraken we regisseur en scenarist André van Duren onder andere over ‘De Bende van Oss’ en ‘De...
-
Tijs van Marle
(3779)
Gevonden realisme: Het hoeft niet altijd te kloppen Veelschrijver Tijs van Marle, is onder meer bekend als scenarioschrijver van de razend populaire ‘Mees Kees’ en ‘Dummie de Mummie’ films, maar...