Bert Pot begon zijn carrière in de fotografie en maakte daarna de overstap naar film. Inmiddels is hij de man achter de camera van vele films en tv-series, maar reist daarnaast ook nog net zo graag de wereld rond met zijn twee fototoestellen. Voor Nice People Talking spreken wij hem over hoe hij in het vak is geraakt, projecten als Zusje en Van God Los en het gebruik van silhouetten in zijn werk. Maar ook over hoe achtergrondprojectie een zegen bleek te zijn voor het maken van de onlangs uitgebracht serie The Spectacular.
“Mijn moeder hield erg van film kijken op de televisie. Waar ik vandaan kom waren er in die tijd maar twee Nederlandse zenders en meerdere Duitse. Het liefst keken we iedere avond om kwart over 8 naar een film, vooral in de weekenden. Die momenten hebben me gevoed en de liefde voor film van mijn moeder is overgewaaid naar mij. Toen ik 14 jaar oud was zag ik de film Fitzcarraldo (1982) van Werner Herzog. De dag erna keek ik naar een documentaire van de vrouw van Werner, die uitlegde hoe de film gemaakt was. Door het zien van die documentaire kwam ik erachter wat er allemaal nodig is voor het maken van een close-up shot in het Amazonegebied en dat vond ik magisch. Ik was veel bezig met visuele dingen. Ik raakte geïnspireerd door schilderkunst, waar ik door mijn katholieke achtergrond veel mee bezig was. Maar ook de (visuele) muziek van Pink Floyd inspireerde me. Toen wist ik dat ik cameraman wilde worden.”
“‘Maar hoe word je cameraman?’ Was de vraag die ik mezelf in 2 of 3 vwo stelde. De Filmacademie was niet weggelegd voor een jongen uit een klein dorp in Twente, dacht ik. En er was niemand in mijn familie die zich bezighield met filmmaken of iets cultureels. Ik besloot dat ik zou gaan voor fotografie en dat later als opstapje zou gebruiken om cameraman te worden. Toen ik aan de school van de fotografie studeerde, liep ik stage bij een filmbedrijf en bij fotograaf Erwin Olaf. Op de fotografieschool kreeg ik de kans om veel eigen werk te maken, waardoor ik een interessant portfolio kon opbouwen. Dit kon ik vervolgens tijdens het toelatingsproces op de Filmacademie laten zien. Uiteindelijk heb ik daar mijn voordeel uit gehaald, want door mijn kennis uit de fotografie had ik al een voorsprong op de rest. Zo had ik al veel ervaring met het werken met licht en veel kennis over materialen en lenzen.”
Stilleven
Het succes van de speelfilm ligt volgens Bert mede aan het feit dat niemand de makers van de film op dat moment nog kende. Het verhaal was goed, nieuw en verfrissend. “Zowel de cast en crew van de film waren jong en nieuw in de filmwereld,” zegt Bert. “Mensen zagen dat als voorbeeld en er kwam een beweging op gang van nieuwe film en televisiemakers, maar ook acteurs, die zichzelf als ‘Nieuwe Film- en Televisiemakers’ verenigden. Hierbij aangesloten waren jonge mensen die zich als filmmaker wilde profileren vanuit verschillende academische achtergronden zoals kunst of film. Rond 1998 werd ik een van de eerste bestuursleden van ‘De Vereniging Nieuwe Film- en Televisiemakers’ en dat bestaat tot op heden nog steeds, maar noemt zich nu ‘Vers’.”
Maar de film Zusje had nog iets bijzonders, namelijk dat het op video is gedraaid, maar in de bioscoop als film werd vertoond. Een techniek waar de makers hoge ogen mee gooiden. “Tijdens het filmen op de set gebruikte ik een videocamera van aardige kwaliteit. Later na de montage hebben we de gemonteerde film op film gezet. Het is een techniek, die Robert Jan Westdijk had uitgezocht, welke in Hilversum ook werd gebruikt om televisiebeelden in documentaires te tonen. Bij het NOB (Nederlands Omroepproductie Bedrijf) projecteerde ze toentertijd televisiebeelden op een monitor, waar ze een filmcamera op richtte. Diezelfde monitor hebben wij ook gebruikt. Zo hebben we de film van een videocassette afgespeeld en op 35mm film overgenomen.”
Het werk van een cameraman ziet Bert niet enkel als een creatieve uiting, maar is ook afhankelijk van de mensen met wie je werkt en beschikbare budgetten. “In de regel wijkt mijn werkwijze niet af van andere cameramensen, maar ik hou ervan om al in een vroeg stadium van een project betrokken te zijn. Op die manier kan ik me goed oriënteren op het verhaal en mezelf in die wereld verplaatsen. Samen met regisseur Dana Nechushtan verfilmde ik een roman van Simon Vestdijk. Het verhaal speelde zich af in de jaren ‘70. In de voorbereiding ben ik eerst uit gaan zoeken welke kleuren in die tijd als normaal werden ervaren. Zo wist ik hoe ik het verhaal in de juiste tijdsgeest kon laten afspelen. Daarnaast ben ik ook graag goed op de hoogte van het script, de wensen vanuit regie en plannen van het art department, zodat ik mezelf hierop kan aanpassen of met suggesties kan komen. Misschien is dat wel ontstaan door de school van fotografie, omdat ik daar alles zelf moest verzorgen.”
Dunya & Desie (2002)
Naar eigen zeggen beleeft Bert als camerman het meeste plezier aan het maken van thrillers. “Een genre waarbij de ingrepen van een cameraman erg wenselijk zijn en waar licht of schaduwen een grote rol spelen liggen mij het beste. Thrillers of films die een ander karakter hebben dan de realiteit vind ik leuk. Ik heb me altijd veel beziggehouden met het surrealisme en in speciaal de kunst van René Magritte. Wat hij in zijn surrealistische schilderijen doet, probeer ik ook in film. Ik hou ervan de sfeer te beïnvloeden door middel van licht, maar dingen moeten wel met een reden gebeuren. Wanneer ik iemand in de schaduw zet op beeld, dan moet daar wel een onderbouwing voor zijn. De serie reeks Hollands Hoop van Dana Nechushtan heeft eigenlijk alle elementen waarin ik het best tot mijn recht kom. Een mix van komedie en drama wat spannend, absurd en grotesk is gemaakt. Daar kan ik veel creativiteit in kwijt.”
Hollands Hoop (2020)
Riphagen (2016) en Annie MG (2010)
Soof 2 (2016)
Een belangrijk element in Berts werk zijn silhouetten. Hij raakte erdoor geïnspireerd vanuit de fotografie en het werk van René Magritte. “Weinig mensen weten dit, maar in bijna iedere film ik die ik maak komen ze voor. Een van de mooiste shots die ik ooit heb gedraaid zit in Van God Los. Egbert Jan Weeber speelt de rol van Stan en hij is op de begrafenis van zijn biologische vader. Wanneer zijn beste vriend Maikel, gespeeld door Tygo Gernandt, uit de gevangenis raakt weet hij dat Stan op de begraafplaats is. Tygo komt in die scene tevoorschijn als silhouet met in de achtergrond een vrachtwagen, wat duidt op het beroep van vrachtwagenchauffeur van Stan’s biologische vader.”
Van God Los (2003)
Een ander project waar licht, weliswaar op een andere manier, een grote rol heeft gespeeld is in de onlangs uitgebrachte tv-serie The Spectacular van Willem Bosch en Pieter Kuijpers. De serie werd gedraaid in tijden van corona en cast en crew moesten in een bubbel zonder dat zij ziek waren. De geldende regels stonden ook niet toe om naar het buitenland te gaan, terwijl we in Belfast en Duitsland zouden filmen. “We hebben onze plannen moeten bijstellen, maar ik raakte vrij snel overtuigd dat we het op de normale manier van filmen niet zouden kunnen maken,” zegt Bert. “Samen met art director Wilbert van Dorp ben ik in gesprek gegaan en stelde hem de vraag: ‘Wat als we decors in studio’s gaan nabouwen?’ Dat kostte geld, maar we hielden ook budget over gezien we geen reisbewegingen mochten maken. Daarnaast opperde ik het idee om achtergrondprojectie (virtual scenery) op led-schermen te gebruiken.”
The Spectacular (2021)
Bumperkleef (2019)
The Spectacular (2021)
Ondanks zijn werk in film en tv is Bert nooit gestopt met fotograferen. “Er is een moment geweest op de school van fotografie dat ik dacht: ‘Ik hou het bij fotograferen’. Maar in mijn eindexamenjaar vond ik het eigenlijk ontzettend eenzaam. Als fotograaf moet je met inspiratie wakker worden en altijd iets extra’s geven waardoor een foto van een man met een hoed, jouw foto wordt van een man met een hoed. Terwijl ik de charme van film vind dat je samen iets creëert en dat er productieteams zijn die met je meedenken.”
Panorama foto
6x6 foto
Bedevaart in Ierland 'Croagh Patrick'
Meer verhalen...
-
Marco Vermaas
(3263)
Geluid: een ‘onzichtbare kunst’ We spraken Marco Vermaas voor Nice People Talking. Als filmliefhebber wist Marco al vrij snel dat hij ook maker van film wilde worden. In 2020 won hij een Gouden Kalf...
-
Jasper Quispel
(3416)
Een epische F16 serie We spraken editor Jasper Quispel voor ‘Nice People Talking’ over onder andere de unieke F16-serie Hoogvliegers, verschillende disciplines in bewegend beeld, het team achter...
-
Matthijs Kieboom
(3504)
'Film geef ik een muzikale identiteit' Matthijs Kieboom is als componist een gevestigde naam in Nederland. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn passie voor muziek en film, waardoor voor hem de...
-
Rachel Stone
(5787)
Kleur is heel persoonlijk In Nice People Talking spreken we met mensen uit het vak over hun creatieve visie en manier van werken. Rachel Stone is colourist en verantwoordelijk voor het grading...
-
Tijs van Marle
(3768)
Gevonden realisme: Het hoeft niet altijd te kloppen Veelschrijver Tijs van Marle, is onder meer bekend als scenarioschrijver van de razend populaire ‘Mees Kees’ en ‘Dummie de Mummie’ films, maar...
-
Jo-Anneke Wikkerink & Jonna van den Berg
(3485)
Wanneer alles is gefilmd, heb je nog geen film Voor Nice People Talking spraken we dit keer niet één maar twee makers van film en series tegelijkertijd: Jo-Anneke Wikkerink en Jonna van den Berg....
-
Bert Pot
(2475)
De sfeer beïnvloeden door middel van licht Bert Pot begon zijn carrière in de fotografie en maakte daarna de overstap naar film. Inmiddels is hij de man achter de camera van vele films en tv-series, maar...
-
Rogier Kramer
(3345)
Specifieke verhalen vertellen We spraken producent Rogier Kramer voor Nice People Talking. In 2015 studeerde hij af aan de Nederlandse Filmacademie waar hij tegenwoordig zelf gastlessen geeft aan de...
-
André van Duren
(3344)
Gevaar en belang van details In Nice People Talking spreken we met makers van film en tv. Dit keer spraken we regisseur en scenarist André van Duren onder andere over ‘De Bende van Oss’ en ‘De...
-
Pieter Kuijpers
(3167)
Een goed verhaal gaat over leven en dood Pieter Kuijpers is bekend van films als Van God Los, TBS en Doodslag. Hij is regisseur, scriptschrijver maar nu voornamelijk nog producent. We spraken hem...