Matthijs Kieboom is als componist een gevestigde naam in Nederland. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn passie voor muziek en film, waardoor voor hem de puzzel in elkaar viel. We spraken hem voor Nice People Talking onder andere over hoe hij in het vak is geraakt en muzikale storytelling, waardoor muziek van zijn hand tot de beste soundtracks van 2017 behoorde. Maar ook over zijn rol als hoofdvakdocent aan het conservatorium in Enschede en het verzamelen van gekke instrumenten, om iedere keer iets vernieuwends te brengen.
Na de middelbare school begon Matthijs aan een vooropleiding van het conservatorium in Rotterdam. “Daar ben ik toen eigenlijk vanaf gekickt, omdat ik school links liet liggen. Rond mijn zestiende speelde ik veel in cafeetjes en op bruiloften. Dat vond ik leuk, maar toch twijfelde ik of ik uiteindelijk uitvoerend muzikant wilde worden vanwege de lange nachten en het spelen van andermans muziek. Ik wilde daarom een papiertje halen en begon een mbo management opleiding.”
Al snel werd duidelijk dat Matthijs toch de muziek in wilde. “Na het zien van de films ‘Interview with a Vampier’ en de Disneyfilm ‘Atlantis’, viel de puzzel voor mij in elkaar. Beide zijn geen bizar goede films, maar het zijn wel twee films waarin muziek een hele belangrijke rol speelt. Toen ik me dat realiseerde ging ik de mechaniek erachter snappen en zien. Ik ben toen obsessief allemaal klassiekers gaan kijken, soms wel 2 of 3 keer in de week dezelfde film. Ik analyseerde waarom bepaalde muzikale keuzes zijn gemaakt in combinatie met het beeld. Stelde mezelf de vraag: ‘Wat gebeurt er hier en waarom is dit onlosmakelijk aan elkaar verbonden?’ Vaak zie je dat mensen vanuit de muziek de filmwereld in rollen, maar ik heb altijd de filmmaker pet op. Voor mij is de film leidend in de muzikale keuzes die gemaakt worden.”
Het moment waarop Matthijs wordt aangehaakt op een project varieert. “Idealiter ben ik al aan het meelezen tijdens het schrijven van het script. Ik zeg ook wel: ‘Muziek en inspiratie is als een ondergrondse rivier, je hoort hem wel stromen maar er is tijd nodig om hem te vinden.’ Wanneer ik een script lees, gaat er onbewust al vanalles door mijn hoofd en probeer ik de rol van muziek in het project te begrijpen. Vaak spreek je de regisseur pas een paar weken later, waar er meer duidelijk wordt over bijvoorbeeld het budget dat ik tot mijn beschikking heb. Dan weet ik wat ik wel en niet kan doen. Heb ik bijvoorbeeld een ensemble tot mijn beschikking of een volledig orkest? Wanneer dat allemaal samenkomt start ik vaak al met het maken van demo’s, welke soms al op de set worden gebruikt. Tijdens de montage begin ik alvast aan de thematiek en het componeren van melodieën voor bepaalde personages. Op deze manier kan ik alvast experimenteren met het samenbrengen van bepaalde instrumenten.”
“Wanneer het project dan op slot gaat (picture lock), heb ik een toolkit uitgewerkt met daarin allerlei thema’s en klankkleuren die ik verder kan gaan uitrollen. Als je het project dan voor je neus hebt, wordt vaak al gedicteerd waar de muziek moet komen. Samen met de regisseur loop ik na wat de rol van de muziek op bepaalde momenten moet zijn of wat voor gevoel het moet oproepen. Op een angstig moment is mijn vraag bijvoorbeeld: ‘Gaan we de angst voorspellen of geven we een reactie aan van een personage?’ Wanneer we voor de reactie gaan en het personage kijkt geschrokken weg, moet de muziek gaan liggen en weet ik dat ik daarna weer tempo moet genereren. Het is fijn om in een zo vroeg mogelijk stadium aangehaakt te worden, omdat je je goed kunt voorbereiden. Soms wordt heel last minute besloten dat er toch muziek nodig is voor een project, en ga je op een standje ‘keihard gaan’. Dan zit je in een soort pressure cooker en ik verbaas me soms wel eens hoe ook dat dan weer lukt.”
'Soms moet iets marineren om de ruimte te krijgen te ontstaan', aldus Matthijs over de telefilm ‘King of the Road’ (2020, regie: Danyael Sugawara). “De wens voor de muziek kende daar een aantal tegenstrijdigheden. De muziek moest monumentaal zijn, zonder te veel melodie, niet te groots zijn, dus subtiel, maar wel herkenning hebben. Daar heb ik toen wel even mee geworsteld. Er zaten drie belangrijke karakters in die film, uiteindelijk heb ik van elk karakter de eerste letter van de naam in morsecode gezet. Het personage waar de naam begon met de letter ‘D’ was lang-kort-kort. Op die manier gaf ik ieder karakter een ritmisch thema, welke per scène anders kon worden ingevuld met bijvoorbeeld 1 instrument of met 80 man strijkers. Dit gaf mij een focuspunt, waar ik de hele muziek aan kon hangen en die alle boxen aantikte die de regisseur vroeg. Over die pressure cooker gesproken, was ik met dit project blij dat ik mijn toolkit had voorbereid.”
Naast componeren is Matthijs ook hoofdvakdocent Filmmuziek op het conservatorium in Enschede. “In eerste instantie vond ik mezelf te jong voor die rol. Maar zij zochten juist een jong iemand, die met beide benen in de industrie staat en daar les in kan geven. Voor mij heeft het op dit moment niet de grootste prioriteit in mijn carrière, maar ik haal er zelf ook heel veel uit. Ik moet mezelf soms even onder de loep nemen en vragen: ‘Waarom doe ik dit eigenlijk zo?’ Qua technieken gaan die gasten echt enorm snel. Soms komen ze met software waar ik geen weet van heb. Ik vind het belangrijk om aan studenten mee te geven muziek ondergeschikt te laten zijn aan het beeld. Zij moeten zich altijd afvragen: ‘Wat heeft het beeld nodig om er iets extra’s uit te halen en wat wil de regisseur vertellen?’”
“Regisseur Pim van Hoeve is ook eens aangesloten bij een semesterproject. Pim heeft toen de briefing voor Piraten van Hiernaast, die hij destijds ook bij mij neerlegde, aan studenten gegeven. Dat is enorm leerzaam voor hen, want je leert hoe je met een regisseur moet praten. Muziektermen snappen ze op het conservatorium allemaal, maar een regisseur zit niet zo diep in de materie en weet alleen te vertellen hoe hij of zij het zelf graag ziet. Je moet het hebben over gevoel en emotie en die vertaalslag maak jij vervolgens zelf naar de muziek. Een ander voorbeeld is dat ik studenten soms mee laat denken. Zo ligt er nu ook een romantische komedie op de plank voor release waarbij de sound hip moest zijn. Ik heb hen toen gevraagd: ‘Wie heeft er nog hippe beats liggen?’ Op die manier betrek ik ze bij het proces, bouwen zij aan een portfolio, krijgen een credit op de titelrol en mijn muziek wordt er beter van. Door studenten onderdeel te maken van het proces ervaren zij ook de tijdsdruk en professionaliteit die daarbij komt kijken.”
Thomas Bryla (orchestrator) - Ingmar Menning (Producent) - Diego Navarro (Dirigent) - Matthijs Kieboom (Componist) - Pim van Hoeve (Regie)
“Het lijkt me wel tof, om op een later moment in mijn carrière, ook autonome composities te maken, maar nooit ter vervanging van wat ik nu doe. Een tijd geleden sprak ik met de platenbaas van componist Philip Glass, die zei mij: ‘Als je ooit iets hebt liggen, wil ik het uitgeven.’ Toen ben ik heel enthousiast achter de piano gaan zitten, maar kwam het er niet uit. Ik weet dat het ooit gaat gebeuren, maar ik heb nog geen idee wanneer en op wat voor manier.”
Meer verhalen...
-
Bobby Boermans
(5173)
Trip of a lifetime Bobby Boermans is regisseur van videoclips, commercials, films en series als Mocro Maffia, Nieuwe Buren en Hoogvliegers. We spraken hem voor Nice People Talking. De bottomline van...
-
Jasper Quispel
(3416)
Een epische F16 serie We spraken editor Jasper Quispel voor ‘Nice People Talking’ over onder andere de unieke F16-serie Hoogvliegers, verschillende disciplines in bewegend beeld, het team achter...
-
Matthijs Kieboom
(3504)
'Film geef ik een muzikale identiteit' Matthijs Kieboom is als componist een gevestigde naam in Nederland. Al op jonge leeftijd ontdekte hij zijn passie voor muziek en film, waardoor voor hem de...
-
Pieter Kuijpers
(3167)
Een goed verhaal gaat over leven en dood Pieter Kuijpers is bekend van films als Van God Los, TBS en Doodslag. Hij is regisseur, scriptschrijver maar nu voornamelijk nog producent. We spraken hem...
-
Tijs van Marle
(3768)
Gevonden realisme: Het hoeft niet altijd te kloppen Veelschrijver Tijs van Marle, is onder meer bekend als scenarioschrijver van de razend populaire ‘Mees Kees’ en ‘Dummie de Mummie’ films, maar...
-
Bas Icke
(3814)
Ik leer nog iedere dag Voor ‘Nice People Talking’ spraken we editor Bas Icke. Met al 20 jaar ervaring in het vak hebben we het onder andere over projecten als Verliefd op Ibiza, De Beentjes van...
-
Marco Vermaas
(3263)
Geluid: een ‘onzichtbare kunst’ We spraken Marco Vermaas voor Nice People Talking. Als filmliefhebber wist Marco al vrij snel dat hij ook maker van film wilde worden. In 2020 won hij een Gouden Kalf...
-
Rachel Stone
(5787)
Kleur is heel persoonlijk In Nice People Talking spreken we met mensen uit het vak over hun creatieve visie en manier van werken. Rachel Stone is colourist en verantwoordelijk voor het grading...
-
André van Duren
(3344)
Gevaar en belang van details In Nice People Talking spreken we met makers van film en tv. Dit keer spraken we regisseur en scenarist André van Duren onder andere over ‘De Bende van Oss’ en ‘De...
-
Rogier Kramer
(3344)
Specifieke verhalen vertellen We spraken producent Rogier Kramer voor Nice People Talking. In 2015 studeerde hij af aan de Nederlandse Filmacademie waar hij tegenwoordig zelf gastlessen geeft aan de...